Struer Jernbaneklub

Tilbage

MEDDELELSE FRA STRUER JERNBANE KLUB OM VaGJ M1

Del 1 og del 2

 

 

 

Vi har de sidste dage fuldt, med i den livlige debat, der er omkring VaGJ M1, og skal her knytte nogle ting til.

Vi ønsker ikke at kommentere, indlæg på JERNBANEN.DK af flere grunde.

Vi har noteret os, at der i de seneste indlæg er seriøse mennesker, der er villig til at hjælpe, også økonomisk, hvilket vi er meget glade for. Naturligvis vil vi sige mange tak for det, hvorfra folk har fået den ide, at vi ikke er interesseret i lokomotivet, ved vi ikke. Intet er mere forkert.

Som mange også har påpeget, er det en stor og meget dyr opgave, som man ikke bare sådan lige går i gang med.

For første gang viser der sig en mulighed for at gøre noget, i form at indkøb af afdækning, da nogle har giver tilsagn om støtte.

Vi har intet gjort passer ikke. Vi har flere gange søgt om penge til maskinen, men hver gang fået afslag, sidst i forbindelse med veterantogspuljen, hvor vi søgte penge til at bygge en remise for, til lige netop VaGJ M1. Her fik vi også afslag, så vi tror ikke, som der er skrevet, at mange gerne vil bevare Danmarks sidste dansk bygget lokomotiv. Beløbet vi søgte var ikke ret stort, set i den sammenhæng. For en lille klub som vores, en del penge, og de penge har vi ikke på nuværende tidspunkt.

Ja det er korrekt, at der er en klausul på denne maskine, og det har vi naturligvis tænkt os at respektere, men derfor kan en istandsættelsen sagtens ske i SJK regi, og eventuelt kørsel, kan også ske for andre klubber, men stadig i SJK regi.

For netop som andre også påpeger, så er det jo ikke særlig tillidsvækkende, at se hvordan andre organisationer med veterantog, ophugger materiel, eller bare lader det stå. Vi mener ikke vi er anderledes end så mange andre. Vi er også af den mening, at ikke alt kan bevares, men enkelte ting skal bevares, men ikke for enhver pris.

Vi har set mange mere eller mindre tilbud for VaGJ M 1, men aldrig fået en eneste seriøs henvendelse fra andre foreninger. Vi tror selv, det er en meget lille kreds, der uden for SJK gerne vil bevare VaGJ M1. Disse er privat personer, så at overlade den, til en anden forening, giver ingen mening for os, så det vil vi afstå fra.

Der var nævnt en ide, om at oprette en støtte forening for VaGJ M1. Dette vil vi i SJK gerne se på muligheden for, hvis nogle vil støtte op om det.

De personer må give sig til kende, og ikke i et forum, og det skal være 100 % seriøst.

Samtidig vil vi sige, at vi ikke oplyser om interne forhold i SJK, herunder planer for fremtiden, ejerskab, aftaler, og lignende.

Det gør andre foreninger jo heller ikke, så det ser vi ikke som det store problem.

Bestyrelsen i Struer Jernbaneklub.

 

Struer den. 26 – 8  2014

MEDDELELSE FRA STRUER JERNBANE KLUB OM LOKOMOTIVET VaGJ M1   Del Nr. 2

Så er SJK igen blevet angrebet på Jernbanen.dk omkring lokomotivet VaGJ M1, også denne gang af Jernbanen.dk’s webmaster. Igen har han pisket en negativ stemning op om SJK, og fået følgeskab af nogle useriøse personer, der gemmer sig bag skærmen. Der er dog denne gang flere tilkendegivelser, fra folk der ser det fra vores side, tak til dem.

Klubbens formand er gennem længere tid, konstant blevet afkrævet svar på M1, fra jernbanen.dk’s webmaster. Han er gang på gang blevet gjort opmærksom på, at vi ikke ønsker at afhænde lokomotivet, og der er gang i planer om bevarelse. Dette har han ganske enkelt ikke været i stand til at fatte, og er blevet ved med at spørge om det samme. Han har udgivet sig for at være formand for en bevarelses forening, som slet ikke eksisterer. Han har ikke ville svare på spørgsmålet om, hvem det er han repræsentere.

Dette kan vi i SJK ikke blive ved med at bruge tid på, og nu har han så valgt at hænge SJK ud på sit forum, og udstille os, som dem der ikke kan finde ud af noget, med de kommentarer det har medført.

Det er ikke første gang vi er blevet udsat for chikane fra Jernbanen.dk. Flere gange starter webmaster en tråd, og så hører man ikke mere til ham. Vi ved ikke om det er en eller anden syg form for humor? Starte en ballade, hænge andre ud, og så bare sætte sig tilbagelænet og grine. Det virker som sådan. Der bliver også slettet indslag, der enten kommer fra SJK, eller hvor andre bliver nedgjort. Indslag der nedgør SJK, eller personer i denne klub, bliver ikke fjernet. Hele dette forum er en stor farce, hvor censur lever i bedste velgående, og hvor en masse medløbere, kan få luft for deres mærkelige synspunkter. Desværre evner man ikke at fatte, at man gør det hele meget være.

Dette kan vi ikke tage seriøst, og vi syntes dette forum virker ganske malplaceret, og fuld af ingenting. Dem der virkelig har noget på hjertet, bliver hurtig pillet ned og svinet til. Dette har også medført, at mange er stået af, blandt andet flere medlemmer i SJK. Dette forstår vi godt, og måske andre med bedre hensigter, burde starte et forum op.

Men nu tilbage til det vigtigste, VaGJ M 1.

Vi har afholdt et møde, med dem der har reageret på vores ønske om hjælp. Desværre var der ikke mange, til gengæld var det et rigtigt godt møde, i en rolig og afslappet atmosfære.

På mødet blev der gennemgået mange løsningsmodeller, og vi fik en god snak om hvad man fremover kunne gøre. Alle de ting der ikke lige løser sig over en nat, men på sigt nok skal redde VaGJ M 1.

Det blev aftalt at få lokomotivet inden for, men her strander det på, at klubben ikke har køretilladelse, og derfor ikke må flytte den. Havde vi haft det, så havde M1 været under tag nu.

Det arbejdes der på, men trafikstyrelsen har god tid, og derfor trækker det ud. Vi kan ikke gøre det hurtigere, og må bare vente, mens vores sag behandles.   

Så snart tilladelsen kommer, er M 1 under tag. Det har vi aftalt, og sådan bliver det. Når dette er sket, vil vi tage stilling til næste skridt. Det er helt sikkert, at lokomotivet forbliver i SJK regi, og det kan der ikke laves om på.

Vi er i løbende kontakt med ejeren af M 1, og vi er helt enige om hvilken vej vi skal gå. Her er der heller ikke noget at komme efter. Naturligvis er lysten ikke stor, når man gang på gang bliver majet ned. Skulle det en dag ske, at eneste mulighed bliver at skrotte M1, ja så kan de der rakker os ned, jo takke sig selv for det blev sådan, ligesom den gang Berggren blev angrebet.

For mange tænker næppe over, at en del af klubberne, er udsprunget af de store klubber, fordi man ikke blev hørt, og ens idéer bare blev tromlet ned.

SJK ønsker forsat at bevare M1 stol på det, også på trods af Jernbane.dk og alle de andre medløbere.

Vi i SJK ved, at derude trods alt er positive tilkendegivelser, og folk der godt kan se problemet, ikke bare rakker os ned, så en stor tak til dem. Vi håber sammen med jer at kunne beholde VaGJ M 1 i mange år frem.

 

Bestyrelsen i SJK 

 

Struer tirsdag den 16 - 6 2015

 

MEDDELELSE FRA STRUER JERNBANE KLUB OM VaGJ M1 Del 3

 

Så er det atter tid til at fortælle nyt om VaGJ M1.

Med al den omtale og de mange der deltog i tråden om M1 og dens skæbne, var vi overbevist om, at det ville strømme ind med store beløb. Derfor åbnede vi en konto, til indsamling af penge til en bevarelse af VaGJ M1. Mange personer var åbenbart interesseret i netop bevarelsen af VaGJ M1.

Den rette sammenhæng gik hurtig op for os. Personerne var kun ude på at rakke os ned og brokke sig, ikke at deltage positivt. Heldigvis var der nogle, der også satte handling bag og indbetalte penge. Det var desværre ikke nok til en overdækning, men intet er så galt, at det ikke er godt for noget. Lige pludselig lå der en mulighed for at få den under tag, og det brugte vi så penge på.

Fra Struer Jernbaneklub skal der lyde et stort MANGE TAK for jeres støtte.

Nu er M1 under tag og der bliver den indtil videre.

Vi er nu ved at gennemgå den, og fjerne alt den gamle tildækning, et ret stort arbejde. Vi har også påbegyndt en stor oprydning indvendig, for at se hvad den enligt indeholder. Den tidligere ejer har oplaget mange ting rundt omkring i den. Det er vi ved at gennemgå, tage ud, smide væk eller lægge til side.

Vores konto er stadig åben, så vil nogle personer støtte en istandsættelse, er muligheden der stadig.

Der arbejdes stadig med en bevaring i en eller anden form, og der er flere seriøse samarbejdsparter inde over.

Vi vender tilbage, når der igen sker noget.

Bestyrelsen i SJK.